De psychologie achter innovatie

Van oudsher zien we dat mensen niet altijd van vernieuwingen houden. Kijk maar naar de typisch Nederlandse uitspraken ‘Wat een boer niet kent dat eet hij niet’ en ‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’. Bij ingrijpende innovaties zien we dat er tijd nodig is voor het grote publiek om deze innovaties te omarmen. Vaak wordt de innovatie eerst genegeerd uit angst voor de vernieuwing. Mensen blijven liever vasthouden aan het oude en de nieuwigheden kunnen met een argwanend oog bekeken worden. Vervolgens zijn er een aantal pioniers die het product gaan gebruiken/testen. Deze pioniers zullen, als ze blij zijn met de innovatie, het product gaan aanprijzen. Ze kunnen positieve feedback achterlaten op de website, vrienden en collega’s vertellen over deze waanzinnige innovatie en soms krijgt de pers er weet van. Langzaam aan zullen meer mensen de innovatie gaan testen/gebruiken. Als de innovatie ook bij deze mensen positief wordt ontvangen, kan het ineens snel gaan en kan de innovatie een ware rage worden. De verkoopcijfers kunnen in korte tijd vermenigvuldigen en zelfs de stugge ‘ik blijf liever bij het oude’ deel van de bevolking gaat overstag.

Kijk bijvoorbeeld maar naar de introductie van de mobiele telefoon. Hier werd eerst sceptisch naar gekeken en veel mensen waren van mening dat ze dit helemaal niet nodig hadden. Vervolgens begonnen steeds meer mensen de voordelen in te zien van de mobiele telefoon en nu is deze gadget niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Vandaag de dag zijn bijna alle generaties overstag en wordt deze innovatie met veel plezier gebruikt.

Het mag duidelijk zijn dat het publiek de belangrijkste factor is voor succesvol innoveren. Bedrijven die dicht bij het publiek staan, ontwikkelen de beste innovaties. Een goede manier om de wensen en behoeftes van bestaande en potientiƫle klanten is kaart te brengen, is het aanbieden van een forum op de website van het bedrijf. Hier kan vrijblijvend feedback gegeven en ontvangen worden over producten en diensten. Deze feedback kan vervolgens door het bedrijf gebruikt worden voor het ontwikkelen of vernieuwen van deze producten en diensten.