Innoveren in e-business in Nederland

Sinds de eerste online aankoop ter wereld in 1994 heeft e-business zich wereldwijd razendsnel ontwikkeld. Vooral in de Verenigde Staten is e-business explosief gegroeid. Nederland pikt ook zijn graantje mee, maar het kan zeker beter! Misschien ook wel omdat Nederland een reputatie heeft opgebouwd als innovatief sterk land met een enorme kweekvijver van innovatief talent. Het zou zonde zijn om deze reputatie te verliezen!

Innovation in e-businessBijna elk bedrijf in Nederland biedt tegenwoordig wel de mogelijkheid om online aankopen te doen. De bedrijven die het meeste succes hebben, zijn die bedrijven die blijven investeren in innovatie. Het zijn die bedrijven die nadenken over hoe ze bedrijfsprocessen kunnen verbeteren. En het zijn die bedrijven die nadenken over hoe ze én de concurrent voor kunnen blijven én hoe ze nog beter in de behoefte van de klant kunnen voorzien.

Een goed voorbeeld van zo’n e-business is Bol.com. Dit Nederlandse bedrijf is op dit moment niet ver verwijderd van een jaarlijkse omzet van een miljard Euro! Dit bedrijf heeft innovatie op elk aspect van de bedrijfsvoering hoog in het vaandel staan. Een ander goed voorbeeld is Marktplaats.nl. Dit in 1999 opgerichte bedrijf was een heuse pionier op het gebied van e-business.

Wat is een belemmerde factor voor e-business in Nederland? Dat is de consument zelf! De Nederlandse uitspraak ‘Wat een boer niet kent dat eet hij niet’ is hier zeker van toepassing. De gemiddelde Nederlander heeft een afwachtende houding bij het uitproberen van nieuwe dingen. Vooral bij de oudere generatie is dit het geval. In tegenstelling tot andere landen zoals de Verenigde Staten, China en Groot Brittannië, waar e-business een grote vlucht heeft genomen, kreeg deze industrie in Nederland veel trager voeten aan de grond. Gelukkig zien we dat vandaag de dag e-business in Nederland in rap tempo in populariteit toeneemt. Vooral de jongere generatie gebruikt veelvuldig een smartphone of IPad om online aankopen te doen.