Maak jezelf bekend met innovatie

Wie wil groeien, zal moeten innoveren! Voor de opkomst van het internet en andere technologische ontwikkelingen konden managers nog wel eens achteroverleunen in de stoel: het bedrijf liep goed, werknemers waren tevreden en er was een goed contact opgebouwd met klanten. Zaken veranderden wel eens maar men had tijd om rustig na te denken alsvorens er een beslissing genomen moest worden. Vandaag de dag is dit echter niet meer mogelijk. Voordat er met de ogen is geknipperd, is de concurrent er al met de winst vandoor.

Voorkom dit door jezelf bekend te maken met innoveren. Wordt niet afgeschrikt door het woord maar omarm het! Door inventief en creatief te zijn en door open te staan voor veranderingen kan er ruimte ontstaan om met innovatie aan de slag te gaan. Innovatie klinkt ingewikkelder dan het is. Het gaat niet om de mooiste en indrukwekkendste ideeën. Het gaat juist om die ideeën waar het bedrijf daadwerkelijk beter van wordt. Soms leiden de simpelste innovaties tot het grootste succes. Denk maar aan het succes van AirBnB. Het concept zou door iedereen bedacht kunnen zijn: het aanbieden van een marktplaats waar mensen accomodatie kunnen verhuren. Dit simpele concept heeft ertoe geleid dat AirBnB op dit moment de wereldwijde marktleider is in vakantieverhuur! Of denk maar aan het idee van de 15-jarige Jack Andraka uit de Verenigde Staten. Na het overlijden van een broer van een vriend ontwierp hij een goedkope en simpele manier om alvleesklierkanker te constateren. Hij heeft hier zelfs de Intel International Science and Engineering Fair mee in de wacht gesleept.

Dus begin klein, bedenk oplossingen voor alledaagse problemen, zie en hoor wat er in de wereld speelt, durf ‘outside the box’ te denken en wordt niet afgeschrikt door negatieve voorspellingen van anderen. Het zou zo maar kunnen dat jij de ‘next big innovation’ uit de mouw schudt!