Mythes van innovatie in het bedrijfsleven

Niet iedereen loopt meteen warm bij het horen van het woord (bedrijfs)innovatie. Vaak worden er dan meteen allerlei redenen genoemd waarom innovatie voor het desbetreffende bedrijf niet zou werken! Zonde eigenlijk want elk bedrijf kan baat hebben bij innovatie. En stilstand is altijd achteruitgang!

Bedrijfsinnovatie kost teveel geld

Dit is klinkklare onzin. Innovatie hoeft zeker geen bakken met geld te kosten. Het kan het bedrijf juist geld opleveren. Vaak zijn innovatieve ideeën al lang aanwezig binnen het bedrijf. Het enige wat er dan gedaan moet worden, is deze ideeën erkennen en vertalen in concrete producten, diensten of processen.

Ons bedrijf heeft geen nieuwe producten nodig

Dat is prima. Niet elk bedrijf hoeft steeds met de meest geweldige nieuwe producten voor de dag te komen. Innovatie is veel breder dan alleen het bedenken van de nieuwste producten. Sommige bedrijven zijn juist innovatief sterk omdat ze huidige producten of diensten weten te optimaliseren of omdat ze slechtlopende werkprocessen durven aan te pakken. Elke bedrijf is anders. Het belangrijkste is om niet stil te zitten en constant te werken aan verbetering.

Innovatie gebeurt achter gesloten deuren

Nee. De beste innovaties worden niet achter gesloten deuren bedacht. De beste innovaties komen vanuit de werkvloer. Van werknemers die elke dag tegen bepaalde problemen aanlopen en goed weten hoe die problemen opgelost kunnen worden. Zorg dat er een open communicatie heerst binnen het bedrijf. En zorg dat werknemers regelmatig de kans hebben om ideeën te ventileren. Daar zou zomaar een geniale nieuwe bedrijfsinnovatie tussen kunnen zitten.

De beste innovaties zijn bedacht door grote bedrijven

Dit is zeker niet altijd waar. Tegenwoordig zien we juist dat de beste innovaties komen vanuit de jongere generatie. De jongere generatie, die opgegroeid is met het internet, heeft vaak lak aan stugge bedrijfsstructuren. Het zijn deze jongeren die met geniale ideeën op de proppen komen! Denk bijvoorbeeld maar aan de 15-jarige die een test heeft bedacht om schildklierkanker aan te tonen!