Stop niet met het innoveren van jouw bedrijf in Nederland

Wanneer de recessie hoogtij viert in een land wordt er al snel bezuinigd op onderzoek en innovatie. Vaak zijn alle financiële middelen nodig om het hoofd boven water te houden en de vaste kosten te betalen. En dit is in Nederland net zo goed van toepassing. De afgelopen jaren hebben veel Nederlandse bedrijven slecht weer moeten trotseren en is menigeen gehavend uit de strijd gekomen. Het is dus goed te begrijpen waarom er dan minder tijd en geld wordt vrijgemaakt voor innovatie. Maar dat is niet altijd de beste beslissing. Het is juist ontzettend belangrijk, om ook in moeilijkere tijden, de focus te blijven houden op (bedrijfs)innovatie.

innovating your businessWat is bedrijfsinnovatie precies? Onder het begrip bedrijfsinnovatie vallen alle ideeën en procesverbeteringen die in een bedrijf bedacht en geїmplementeerd worden. De meest succesvolle bedrijfsinnovaties komen vaak niet vanuit de directie maar vanuit de werkvloer. Dit is ook logisch. Werknemers op de werkvloer zien vaak precies welke processen niet werken en hoe deze processen verbeterd kunnen worden. Een werknemer bij een callcenter kan bijvoorbeeld opmerken dat er veel tijd verloren gaat met het doorschakelen van telefoontjes binnen het bedrijf. Deze werknemer kan dan ook meteen een idee hebben over hoe dit proces verbeterd kan worden. Voor de directie van een bedrijf is het van belang om deze informatie te ontvangen, te onderzoeken en te brainstormen over een nieuw en/of verbeterd proces. Vervolgens is het van belang om dit nieuwe en/of verbeterde proces ook daadwerkelijk te implementeren. Het is een win-win situatie. De werknemers zullen door de innovatie meer tijd overhouden om ander werk te verrichten en voelen zich serieus genomen en de directie zal vervolgens de productiviteit van de werknemers zien toenemen.

Stop dus als bedrijf niet met innoveren. Bedrijfsinnovatie hoeft niet alleen maar geld en tijd te kosten. Het kan juist extra geld en tijd opleveren. Met de juiste bedrijfsinnovatie lopen processen beter, voelen werknemers zich meer gewaardeerd, worden kosten bespaard en kan er zelfs meer winst gemaakt worden!