Waarom innovatie zo belangrijk is in Nederland

Het mag duidelijk zijn dat het voor elk persoon, bedrijf of land, waar dan ook ter wereld, belangrijk is om met innovatie bezig te zijn. Als persoon kan er nagedacht worden over innovatieve manieren om aan een nieuwe baan te komen. Of bijvoorbeeld innovatieve manieren om het huis op te knappen. Deze innovaties kunnen zich beperken tot die persoon of deze innovaties kunnen uitgroeien tot innovaties op wereldformaat. Dit hangt af van de populariteit van deze persoonlijke innovatie. Als bedrijf kan er nagedacht worden over hoe er meer winst gemaakt kan worden en hoe het bedrijf kan groeien. Op het moment dat een bedrijf succesvol innoveert, zal de concurrentie proberen om een graantje mee te pikken. En als land kan er nagedacht worden om middels innovatie de in- en exportsector te stimuleren, een goede wereldwijde reputatie op te bouwen en om met innovaties de staatskas te spekken.

Gelukkig is er van oudsher veel (individueel) innovatief talent in Nederland. Dit is belangrijk voor het voortbestaan van ons land. De wereld is echter in rap tempo aan het veranderen en Nederland zou eigenlijk een stapje bij moeten zetten als het om innoveren gaat. We doen het niet slecht, maar in vergelijking met onder andere de Verenigde Staten kan er veel meer tijd en geld gestoken worden in het stimuleren van innovatie en het opbouwen van een kweekvijver van innovatief talent. Het is niet de vraag of we gaan innoveren, maar de vraag waar, hoe en wanneer!

Innovatie is nodig om na de recessie het land weer op te bouwen, het is belangrijk voor het ‘trots’-gevoel van Nederlanders (wij hebben toch maar mooi de onderzeeër uitgevonden) en het is belangrijk voor de algemene welvaart in Nederland. Zoals gezegd doen we het niet slecht maar helaas blijven de grote klappers momenteel achterwege. Onze beste innovaties zijn niet recent (cassettebandje, onderzeeër, verrekijker etc.). Soms lijkt het alsof de generatie met de meeste ideeën over het hoofd wordt gezien: de jongeren. Deze generatie is opgegroeid met het internet en heeft vaak een verfrissende kijk op de wereld. Ze durven ‘outside the box’ te denken.