Waarom innovatie zo belangrijk is

De wereld is de laatste tien jaar ontzettend snel veranderd. Door de opkomst van het internet is het ineens mogelijk om direct te communiceren met personen aan de andere kant van de wereld. Het is bijvoorbeeld mogelijk om als Nederlander een product uit Australiƫ te bestellen, online te betalen en dit binnen een paar werkdagen in huis te hebben. De wereld zoals we die honderd jaar geleden kenden, bestaat niet meer. Uiteraard levert het internet ontzettend veel voordelen op. Het internet leidt tot nieuwe innovaties die voorheen onmogelijk waren. Kijk maar naar de innovatie om via de smartphone digitale reisinformatie te ontvangen of de mogelijkheid om online gegevens op te slaan (cloud back-ups).

Vooral de oudere bedrijven kraken en zuchten soms bij het zien van deze nieuwe ontwikkelingen. Ze kunnen niet meer opereren zoals ze dat jarenlang gewend zijn. Als een bedrijf niet innoveert en meebeweegt met de veranderde maatschappij zal het spoedig haar deuren moeten sluiten. Maar in plaats van de kop in het zand te steken, kan deze digitale revolutie als een enorme kans gezien worden. Het is goed om een frisse wind door de organisatie te laten waaien en om te kijken hoe er met de huidige kennis en middelen nieuwe innovaties bedacht kunnen worden. Wat is er leuker dan van iets moois nog iets mooiers te maken? En om een product zo aan te passen dat het de afnemer nog blijer maakt?

Er is een trend zichtbaar van bedrijven die een steeds kortere levensduur hebben. Zo bestonden bedrijven honderd jaar geleden met gemak 50 jaar. Tegenwoordig is het al moeilijk om de eerste vijf jaar door te komen. Maar dit hoeft niet alleen maar een negatieve uitleg te hebben. We zien ook dat die bedrijven die wel overleven die bedrijven zijn waar innovatie hoog in het vaandel staat. Deze bedrijven willen de klant optimaal bedienen, bieden meer flexibiliteit aan en zorgen ervoor dat werknemers gemotiveerd en gedreven blijven. Daar wordt de wereld toch eigenlijk alleen maar mooier van!